Oct 1, 2011

Versus.

Assalamualaikum yo.

Agak lama aku tak update, dah nak dekat berhabuk dah pun blog ni. Hey, jangan salahkan aku sebab takde idea untuk tulis entry okay? Aku bukan model/pelajar *cun* macam Hamis Jalikha , or jejaka misteri yang sarkastik macam Mr Khairul yang di minati ramai awek-awek comel. Nonononono, aku cuma seorang pelajar biasa yang pendiam and low profile tapi banyak peminat dalam diam *secret admirer*.

Apahal tengok aku lain macam? Betul lah apa yang aku cakap, aku ni banyak peminat sebenarnya. Aku tak tipu, aku kan baik, mana tipu-menipu semua ni. And jangan cakap aku perasan, sebab aku ni orang yang down to Earth okayyy *tipu lagi*

Ehem. Berbalik kepada entry aku ni. Kali ni aku nak cakap pasal:

B.E.R.U.B.A.H.= V.E.R.S.U.S.

Berubah ni perkara yang subjektif. Ada orang yang berubah dari baik ke tak berapa baik, ada pulak orang yang berubah dari tak berapa baik ke baik, and ada yang berubah dari baik ke lebih baik. Ringkas kata, dari pandangan aku, ianya bermakna seseorang tu bergerak ke satu arah dari segi mentaliti, sama ada baik atau pun buruk. 

Faham tak apa aku cuba sampaikan ni? Kalau tak faham pun takpe, info-info atau benda-benda ilmiah macam ni memang korang takkan baca pun. *HEH, flips my unflipable hair*

 *hair flip?*

Okaylah, let's take an example. Hidup seorang remaja yang tipikal di KL misalnya. As we all know, KL is like the center of entertainment *aside from Genting* and pop culture. Dengan bilangan mall and pusat beli-belah yang tumbuh macam cendawan lepas hujan, tak hairan kalau socialize things like hanging out with friends, campur lelaki perempuan tanpa batas yang terjaga, keluar malam balik pagi and all that, happens and people would just dismiss it as something normal. Why? Because everybody's doing it. *Sadly to say, majority budak KL memang teruk hidup sosial nya.*

*deal with the truth.*

But.

Bila sampai satu masa dalam hidup seseorang, akan timbul niat dalam hati dia untuk berubah. The circumstances varies dari satu individu kepada individu yang lain. Ada yang berubah kerana terasa diri dah berumur, ada yang berubah atas paksaan, and tak kurang jugak yang berubah demi ambil hati orang lain.

Baik, certain orang-orang KL kat sini yang *hopefully* baca entry ni would obviously sumpah seranah aku sebab kutuk diorang, right? And tak kurang jugak ada yang mungkin akan cakap "AH KI**K LA KAU, MACAM LAH BUDAK IPOH MACAM KAU PUN BAIK SANGAT! ADA JE LAGI BUDAK IPOH YANG LAGI TERUK DARI BUDAK KL! MAMPOS AH!". Ya, aku tau tu. Dan aku  jugak tau tempat-tempat lain pun masalah sosial ni berleluasa, tapi apparently, yang paling obvious dekat KL lah, kan? I'm just saying. 

Truth speaks louder than words by the way. Heh.

Now-now, people. First let us rephrase the meaning of 'baik' yang disebut kat atas.

- Dalam pandangan seseorang remaja yang tipikal, bila disebut 'baik', they would obviously think of things yang tak berkaitan dengan pihak berkuasa, (eg: buat jenayah) so seseorang yang tak ada rekod jenayah is considered 'baik'.
- Then we have people yang fikirkan soal agama pulak. For example, let's take a free hair girl lah, since this is the most common thing in Malaysia right?

When we asked her why dia tak memakai tudung, some obvious answer would "Alah, even if aku tak pakai tudung sekalipun, aku ni baik. aku jaga maruah aku and family aku", and my obvious reaction would be "Apa kejadah kau merepek?"
Kalau kau dah tak pakai tudung, nak jaga maruah apanya? PUII.

-Then kalau she answered back " at least aku jaga solat aku okay" and my reaction would be "apa guna jaga solat kalau dosa aurat tak terjaga?" At least perempuan yang pakai tudung tapi tak 'baik' tu terhindar dari dosa membuka aurat. Korang ada? PUII.

Ehem, ter'emo pulak aku ni. t-_-t

Listen here. Dari my point of view, the definition of 'baik' in my book of life, would mean "Meninggalkan perkara yang di larang Allah, and mengamalkan apa yang diperintah oleh Allah secara menyeluruh." To be honest, aku sendiri tak boleh consider diri aku baik. Aku solat, tapi tafsir bagi doa tu jarang-jarang aku baca. Kadang-kadang tertinggal solat, and aku cuba sedaya upaya untuk qadha semula. Kenapa? Sebab aku rasa bersalah, and aku patut ganti secepat mungkin. Itu sesuatu yang aku bersyukur sebab dah diterapkan dalam hidup aku sejak aku kecik lagi. See? Aku ni pun bukannya baik sangat. By the way, korang akan rasa bersalah tak kalau tertinggal solat? Jujur la, ada tak? Honestly, I think the majority of you wouldn't feel shit. 

*isk,isk,isk..*

Again, truth speaks louder than words.

Lulz, aku explain panjang lebar perihal agama ni macam lah korang akan baca? Benda lovey dovey laju je korang usha, benda baik belum tentu tengok, macam aku tak tau. *Heh*

 *Kan dah kena sebijik*

Okay, sekarang kita masuk lebih terperinci tentang 'berubah' itu sendiri. Bila seorang insan tu cuba untuk berubah, secara tak langsung he/she is actually cuba untuk mencabar prinsip hidup dia sendiri. In this case, a certain pop culture brings in a certain lifestyle.  And that lifestyle akan jadi sesuatu yang sebati dengan diri. 'Berubah' bermaksud cuba untuk membuang sesuatu yang sebati dengan diri kita, dan menggantikan ia dengan sesuatu yang lebih elok. 

Untuk mengaitkan dengan tajuk entry kali ni, hence Versus. It means, untuk melawan diri kita sendiri dari segi peribadi. Untuk menidakkan setiap kepercayaan yang kita bina selama ni dengan harapan kita dapat menjadi individu yang lebih baik. 

Catch my drift?
*tak faham lagi?*
Now, here is the hardest part. What can you do when you know, that belief and lifestyle that you have are wrong, tapi korang terpaksa rip off that part of you *either violently or gently* in order untuk menjadi seseorang yang berguna? Itu lah cabaran untuk orang yang nak jadi baik. Would you take the risk, losing all that you enjoyed in the past hanya demi satu perubahan? Will you take the step forward in order to make things right?

*the pressure's killin' ya, right?*

Itu yang aku cuba highlight kan disini. Kalau korang nak berubah, cabaran yang akan datang tu akan jadi bertalu-talu. But as the saying goes, "there's always a calm after a storm." Just to show that, tak kira macam mana seksanya korang terpaksa buang cara hidup tu demi jadi seseorang yang 'baik', that victory you will receive by the end of the day will be the sweetest thing ever. What matter's most is the fact korang sertakan niat di dalam apa yang korang cuba buat.

NOW, do you catch my drift?

*still tak faham lagi?*

Remember, although niat korang mungkin sekali salah pada mulanya, Allah is always there to help you. You might not realize how He aids us. But as time goes on, niat korang tu akan berubah, for the better. Believe in Him, and He will guide your heart to do what's right.

"Allah takkan membantu seseorang melainkan dia berusaha membantu dirinya sendiri." *aku suka quote ni..*

 Which reminds me, I need to change too. Kebelakangan ni terasa jauh dari Dia. Let me end this entry with a question. As a reminder for me, and all those souls out there.
Seksanya untuk berubah itu teramat lah berat, but which one do you prefer; seksaan dunia or hari akhirat? You decide. 

Assalamualaikum.

Sep 16, 2011

Rambang Mata

Assalamualaikum yo.

Lepas 4 semester aku stay dekat Unisel ni, baru lah aku sedar betapa untungnya aku. Ya, selama aku duduk sini, aku tak pernah sedar. In fact aku buat tak tahu je dengan keindahan Unisel ni. Kecantikan pemandangannya yang mengasyikkan, membuatkan hati aku lemah gemalai dan menusuk ke kalbu. Keindahan panoramanya yang tersergam indah menjadikan pandangan mata aku sentiasa segar.

Okay, korang agak-agak aku tengah cakap tentang apa ni? Pemandangan? Alam sekitar? Keindahan alam?

Hell no.

I'm talking about girls, mannn! Kenapa pulak aku nak habiskan masa dekat Unisel ni menikmati pemandangan? Serious as fudge aku takkan buat. Besides, aku bukannya lelaki yang mesra alam, although aku ni agak pembersih orangnya. *puiii, tipu* Okayyy, maybe aku akan buat, tapi tak lah selalu..

Pembaca girls: Eeeeee, tak sangka Daus ni gatal, miang, keladi, buasir and sebagainya...


*jangan pandang slack kat aku*

Wowowo there ladies, calm yo hormones first. Please don't tell me yang korang tak pernah usha lelaki and then nikmati pemandangan di depan mata korang tu? I mean, if korang nampak ada mamat tough ni baru balik dari bersukan, dengan berpeluh-peluh, badan dah macam ala-ala Taylor Lautner and tambah lagi muka iras-iras  Kim Hyun Joong. *sesuai tak aku ambik dia sebagai contoh? HAHA* SERIOUSLY korang takkan pandang dia dari atas ke bawah AT LEAST 3-4 kali? Tu tak termasuk lagi bila korang buat-buat macam "ter" toleh and then "ter" pandang dia.

I don't think so.

Dah jadi lumrah manusia nak tengok benda cantik. Ini lah yang kita namakan fitrah. Benda yang semula jadi diletakkan dalam diri manusia oleh Allah swt. Oleh itu, boys and girls sekalian, teruskanlah mengusha awek or pakwe, kerana perbuatan korang itu tidaklah salah, as long ianya tidak diselangi dengan nafsu serakah semata-mata..

Okay, berbalik kepada entry ni.

Sebagai contoh, masa ujian kelas Mandarin aku, i'd noticed this senior girl. Muka memang sweet, putih je, suara pulak sangatlah lunak. Nak-nak pulak tu she's VERY fluent with Mandarin. Dengar dia bercakap with Mdm. Hao *my lecturer* was like..WAW. Seriously my jaw kinda dropped. Then a couple of days after that, aku ternampak dia lagi. This time dia and kawan dia tengah beli groceries dekat kedai. So secara tak sengajanya aku pun 'ter'pandang dia. Agak lama jugaklah, sampai dia boleh sedar aku pandang dia. *Maybe dia ingat diri aku yang hensem dari masa exam tu? HAHA* Then, aku sedar yang dia datang tengok beg-beg laptop dekat kedai sebelah kedai photostat yang aku tengah berdiri tu. SERIOUSLY, aku rasa dia buat-buat tengok beg-beg tu, tapi sebenarnya nak pandang aku doe, style gila.. *nampak sangat perasan*

Obviously, aku tipu je, aku ni lelaki yang baik, mana ada perasan-perasan ni semua. Heh. *tipu*


*IDGAF*

A week before that pulak, macam biasa aku akan buka puasa sorang-sorang. Then masa aku duduk situ, datang lah cik pelayan ni. Entah macamana aku pun senyum dekat dia *kebiasaannya aku takkan senyum dekat stranger* and then dia pun senyum balik dekat aku. Muka dia biasa-biasa je, tapi spectacle dia yang besar tu la menarik hati aku sangat, so sweet. Time tu aku pun tersentak. "Oh em jayy, sweetnya muka cik waiter ni bila senyum, tercair hati I.." begitulah bentak fikiran ku. Then masa dia bagi makanan yang aku pesan tu, dia pun cakap "Ni dia makanannye.." sambil senyum. Lagi sekali hati aku tercair kat situ jugak. Again, masa balik dari kedai makan tu, aku nampak lah dia keluar sambil bawak beg *yang nampak macam beg telekung*. Nak tau dia masuk ke mana?

SURAU.


*mimpi or realiti?*

Seriously? Is this reality or fantasy? Aku bermimpi ke? Sorang awek yang sweet gila, putih gebu and SHE PRAYS. Sejuk hati and mata aku jugak. Kalau dapat sorang, haih, untung la..

Segala kata-kata aku di atas tu tipu je, aku tak desperate pun nak cari girlfriend semua ni. Aku je yang tolak semua awek-awek yang nak kan aku. *obviously sedang menipu t-_-t *


*again, IDGAF*

Now,now. Jangan jump to conclusion dulu, tujuan entry ni bukan lah untuk aku bercerita tentang kecantikan para wanita yang aku nampak ni, nonononono~ seribu kali bukan. Here's the gist of it.

Aku perasan yang perempuan-perempuan yang mampu buat aku rasa berbunga-bunga dalam hati ni, semuanya perempuan yang BERTUDUNG. Dengan erti kata lain, mereka menutup aurat mereka selengkapnya. Do you noticed yang aku panggil diorang "sweet" lebih dari sebut "cantik" or "cun"? Sebabnya tudung mereka tu lah yang mematikan nafsu aku and membuatkan aku berfikir secara waras. Hanya perempuan-perempuan yang special je mampu buatkan lelaki tertarik hati dekat diorang and at the same time still keep their dignity in check. 

See? Aku rasa korang tak perasan pun, instead mesti masa baca korang fikir "Watttafak budak Daus ni?! Gatal gila vavi pervert!". Betul kan? Kan? KAN? Jangan tipu la, mengaku je.

Now, ini membuatkan aku terfikir, kalaulah para perempuan kat luar sana tu yang berpakaian seksi and ber-free hair realize tentang cara pemikiran lelaki *macam aku*, would they still pakai dedah sana, dedah sini. Pakai baju ketat-ketat semua bagai? Kalau di tegur, would they still pakai alasan yang basi macam:

-hidayah belum sampai lagi
-kalau nak pakai tudung and tutup aurat, baik tunggu keikhlasan timbul dalam hati dulu
-and all other bullshit excuses.


*nampak tak betapa sweetnya awek yang pakai tudung and tutup aurat dia?*

Untuk awek-awek yang jawab macam ni, korang tau tak yang hidayah tu perlu dicari? Tak kira la dengan cara apa, korang nak tutup aurat sebab boyfriend suruh ke, or nak sedapkan hati mak and ayah ke, as long there's a will, there's a way. Macam dalam entry aku yang lepas, bro Matluthfi cakap, "Bukankah Allah berkata, Dia takkan mengubah nasib kita kalau kita tidak mengubahnya sendiri?". Semua tu bergantung pada nawaitu korang sendiri, Allah will be there to help and guide.As long as you have faith in Allah, your life will always be fine.

Besides, buat apa aku nak terliur dengan awek-awek tak bertudung dekat Unisel ni? Macam tengok Hantu Kak Limah je pun sekor-sekor bila berjalan. Heh. Tak hingin aku.


*trolling to the max*

Assalamualaikum kbye.

p/s: buah hati aku si Oren tu is an exception. herpderp.