Jun 24, 2011

Kerana Mulut Badan Binasa

Assalamulaikum..

Today, aku nak cakap skit pasal perihal mulut. Mulut ialah organ manusia yang paling cantik sekali. Seperti korang sedia maklum, mulut manusia ni ialah salah satu nikmat yang Tuhan bagi kat kita, kalau tak kerana mulut, tkde la kita boleh makan, bercakap dengan orang lain dan yg penting sekali, kalau takde mulut, susah jugak la kita nk beribadat, kan? 

Ehem. Sekadar pembuka bicara..

*I honestly don't know why Spongebob's here..*

Okay la, let's get to the point. Pernah tak kawan-kawan korang berlawak dengan korang menggunakan ayat yang memang straight to the point langsi habesssss? And kalau korang melawan balik, diorang automatically assume yang korang ni tacing gila vavi? I don't know lah kalau korang pun selalu *or lebih tepat lagi, memang* mengamalkan cara pergaulan dengan member macam tu, tapi aku will NEVER and EVER biasa dengan situasi ni. 

*I'll freak out eventually*

You see, masa sepanjang hidup aku, ayah aku ajar aku supaya tak mencari masalah dengan orang. Mulut ni sentiasa kena jaga, sebabnya kita tak tau kalau apa-apa perkataan yang kita tuturkan tu berkemungkinan mengecilkan hati seberapa pihak. That is why sepanjang 5 years of my high school career, aku hidup sebagai seorang pacifist, takde musuh, takde kawan. Then bila aku masuk U, aku kena culture shock, cara layanan manusia-manusia ni jauh menyimpang daripada apa yang aku belajar dari ayah aku selama ni. *yes, I know. aku ni memng tak ikut perkembangan semasa*

*The word says it all*

Bila aku dah kenal agak lama diorang ni semua, kesopanan diorng pada awal-awal dulu terhadap aku pun berubah sikit demi sedikit ke arah kelangsian yang aku mentioned kat atas...Awal-awal haritu, aku tak melawan kalau diorng cakap macam tu kat aku, in fact aku just take it as a joke. But then lama-lama aku merasakan setiap kata-kata diorang tu seolah-olah merendahkan harga diri aku. Sebagai seorang lelaki.And to make it worse, aku rasa seolah-olah diorang pijak kepala aku cenggitu je..

*Yeah, I know. Ego is men's worst fear..*


I remembered once, member aku Kakyoin cakap kat aku macam ni "eik eik, tak boleh bawak bergurau dah dia ni." lepas aku lawan balik apa yang dia cakap kat aku. Then member aku yang lagi sorang ni pulak, Guy namenye, bila nampak aku melenting, terus dia cakap "sekali tembak dah lunyai." Yo bro, aku tau la kau jenis "don't give a f**k" psal orang lain punya perasaan, but at least cut me some slack will ya? Aku ni kawan kau, kalau kau bergurau ikut adab takpe jugak, tapi kalau dah bergurau melebih-lebih, nerd macam aku pun boleh mengamuk bro.. 

Haritu, entah kenapa darah aku ni menyirap aje. Kalau boleh aku nampak aje sape-sape yang dekat, mau je aku bersilat dengan diorng ni. Nasib baik iman aku ni ckup-ckup untuk halang aku dari buat keje gila. *sigh*
Lepas berapa lama, aku mengucap bebanyak, baru la aku tenang balik.

K la, tu je aku nk cakap. Assalamualaikum. bye.

p/s: Pengajaran disini ialah "Jagalah mulut anda agar anda tidak mengecilkan hati rakan anda dan juga orang lain" Thank you.

p/s2: pada member2 aku yang bace ni, korang tengok la luahan hati aku ni. Kalau aku cakap depan2 kate aku ni kuat tacing, haa. Bace la, bace la. Aku tau korang gurau, tapi at least kurangkan la skit, paham-paham la aku mcmne. Kalau perasaan korang, aku jage je..can't you do the same for me?

No comments:

Post a Comment